Kiedy opona nie nadaje się do naprawy?
Uszkodzona opona samochodowa czasem daje się naprawić, lecz niestety nie we wszystkich sytuacjach. Są przypadki, gdy usterki są na tyle poważne, że jedyne co możemy zrobić, to wymienić ją na nową. Ostateczną decyzję o wymianie opony warto podjąć z konsultacji ze specjalistami z zakładu wulkanizacji. Zobaczmy kiedy opona może zostać zreperowana, a kiedy nadaje się jedynie na śmietnik.
Kiedy opona nadaje się już tylko do wymiany?
Następujące przesłanki wskazują, że powinniśmy wymienić oponę:
- wiek opony – jeśli opona była użytkowana przez więcej niż 10 lat, to już najwyższy czas, aby się z nią pożegnać. Zużyta, stara guma może być wrażliwa na uszkodzenia i pęknięcia oraz nadaje się tylko do utylizacji, nawet jeśli pozornie wszystko z nią w porządku.
- zdarty bieżnik – duże przetarcia bieżnika zarówno po jednej stronie, jak i na całej powierzchni opony, wskazują że powinniśmy ją wymienić. Jeżdżąc na oponach z zużytym bieżnikiem narażamy nie tylko siebie, ale i innych uczestników ruchu drogowego.
- kolejna naprawa – jeśli twardo naprawialiśmy oponę w wyniku kolejnych uszkodzeń i za każdym razem po krótkim czasie pojawiały się nowe, to wyraźny znak, że jej okres użytkowania dobiega końca. Specjaliści zalecają, aby w przypadku samochodów osobowych maksymalna ilość napraw wynosiła trzy, natomiast ciężarowych – cztery.
- kontakt z chemikaliami – gdy nasza opona miała bliski kontakt z różnego rodzaju chemikaliami, rozpuszczalnikami, lakierami czy olejami, to znak, że struktura gumy może być nieodwracalnie zniszczona.
- tzw. bąbel czyli wybrzuszenie widoczne na boku opony, to sygnał, że nie ma co naprawiać opony. Mogą one świadczyć o trwałym defekcie konstrukcyjnym, a jazda z taką usterką może grozić wybuchem.
- widoczne głębokie pęknięcia – jeśli na naszej oponie dostrzegamy duże głębokie pęknięcia, odpuśćmy naprawę i zainwestujmy w wymianę.
A kiedy naprawimy oponę?
W przypadku mniejszych usterek cały czas naprawa opon jest sensowna i możliwa. Niewielkie nacięcia ściany bocznej, otarcia z boku opony czy małe wgłębienia nie powinny stanowić zagrożenia. W przypadku niewielkich dziur do 5 mm opona również kwalifikuje się do naprawy.
W przypadku wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszą firmą. Chętnie odpowiemy na pytania o to, czy w Państwa sytuacji opona kwalifikuje się do wymiany czy sensowniejsza będzie naprawa.